Metodický popis – Kontrolný výkaz DPH v aplikácii KEEPI
- Všeobecné informácie
Každý platiteľ dane registrovaný podľa §4, § 4a, §5 a §6 zákona o DPH má povinnosť od roku 2014 spolu s daňovým priznaním DPH podávať aj Kontrolný výkaz DPH. Lehota na podanie KV je 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia:
25. Februára 2014 pre mesačných platiteľov
25. Apríla 2014 pre štrvrťročných platiteľov
Kontrolný výkaz DPH sa podáva v ten istý deň, ako daňové priznanie DPH, najneskôr však do 25. dňa po skončení zdaňovacieho obdobia. Podáva sa elektronicky, podpísaný zaručeným elektronickým podpisom, alebo na základe uzatvorenej dohody o elektronickom doručovaní.
Odporúčame najskôr elektronicky podať kontrolný výkaz a následne daňové priznanie. Pri podávaní výkazu sa vykonávajú vstupné kontroly údajov podľa XML schémy.
Kontrolný výkaz nie je povinnosť podať ak:
- platiteľ DPH nie je povinný podať daňové priznanie DPH
- platiteľ podáva tzv. negatívne (nulové) daňové priznanie DPH
- platiteľ uvádza v daňovom priznaní DPH len intrakomunitárne dodanie tovarov do iného členského štátu podľa § 43, alebo, dodanie tovarov v rámci trojstranného obchodu podľa § 45, alebo vývoz tovaru podľa § 47 a súčasne neuvádza v daňovom priznaní žiadne odpočítanie dane
- Obsah kontrolného výkazu
Tabuľka A.1. – vypĺňa dodávateľ
A. Údaje z vyhotovenej faktúry o dodaní tovarov a služieb |
A.1. Údaje z vyhotovenej faktúry o dodaní tovarov a služieb, ktorú bol platiteľ dane povinný vyhotoviť podľa § 71 až 75 zákona, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň (okrem zjednodušenej faktúry a faktúry o dodaní plnení oslobodených od dane) |
Identifikačné číslo pre daň odberateľa | Poradové číslo faktúry | Dátum dodania tovaru alebo služby alebo dátum prijatia platby | Základ dane v eurách | Suma dane v eurách | Sadzba dane % |
Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Do tabuľky A.1. vstupujú údaje z odberateľských faktúr s miestom dodania v tuzemsku:
- dodanie tovaru a služby v tuzemsku platiteľovi dane, zdaniteľnej osobe alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou
- dodanie tovaru do zahraničia formou zásielkového predaja s miestom dodania v tuzemsku
Do tabuľky A.1. sa neuvádzajú údaje z faktúr vystavovaných v tuzemsku pre občanov, nakoľko v súlade s § 71 až § 75 zákona o DPH pri dodaní tovaru alebo služby v tuzemsku nevzniká povinnosť vyhotoviť faktúru občanovi. Údaje z faktúr vystavovaných v tuzemsku pre občanov sa uvádzajú sumárne do tabuľky D.2.
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: úplná faktúra (vyšlá faktúra alebo doklad evidovaný cez pokladňu,banku,interný doklad označený ako úplná faktúra, kde sa eviduje aj poradové číslo faktúry pre KV napr. u ERP dokladu so všetkými náležitosťami faktúry)
Sadzba dane: 10%, 20% daň na výstupe
V položke dokladu poli kód DPH vybraný:
R01 – Dodanie tovaru a služieb, §8, 9, koef., (nižší základ)
R03 – Dodanie tovaru a služieb, §8, 9, koef., (vyšší základ)
Riadky daňového priznania DPH: 01-02, 03-04,
Tabuľka A.2. – vypĺňa dodávateľ
A.2. Údaje z vyhotovenej faktúry o dodaní tovarov, ktorú bol platiteľ dane povinný vyhotoviť podľa § 71 až 75 zákona, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 12 písm. f) až i) zákona |
Identifikačné číslo pre daň odberateľa | Poradové číslo faktúry | Dátum dodania tovaru alebo dátum prijatia platby | Základ dane v eurách | Číselný kód tovaru podľa Spoločného colného sadzobníka [len tovar podľa § 69 ods. 12 písm. f) a g) zákona] | Druh tovaru [len tovar podľa § 69 ods. 12 písm. h) a i) zákona] |
Množstvo tovaru [tovar podľa § 69 ods. 12 písm. f) až i) zákona] |
Merná jednotka | Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Do tabuľky A.2. sa uvádzajú faktúry s tuzemským prenosom daňovej povinnosti na odberateľa (dodávateľ vystavuje faktúry bez DPH) pri dodávke nasledovných druhov tovaru podľa § 69 odst.12 písm. f-i:
- poľnohospodárske plodiny
- kovy a kovové predmety
- mobilné telefóny
- integrované obvody
Prenos daňovej povinnosti na odberateľa (faktúra bez DPH) sa uplatňuje len pri faktúrach, kde základ dane je 5 000 eur a viac a odberateľ je platiteľ dane. Pokiaľ je základ dane nižší ako 5 000 eur, faktúra sa vystavuje vrátane DPH a údaje z faktúry sa zahrnú do tabuľky A.1.
Do tabuľky A.2. nevstupujú údaje z tuzemského samozdanenia podľa § 69 odst. 12 písm. a-e:
- dodanie kovového odpadu a kovového šrotu
- prevod emisných kvót
- dodanie nehnuteľnosti alebo jej časti v tuzemsku
- dodanie tovaru, ktorý je predmetom záruky zabezpečujúcej pohľadávku veriteľa
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu : úplná faktúra (vyšlá faktúra
Sadzba dane: 0%
V položke dokladu v poli kód DPH vybraný:
v1 – Dodanie tovarov, príjemca platí daň §69 ods.12 f), do KV, koef.
v2 – Dodanie tovarov, príjemca platí daň §69 ods.12 g), do KV, koef.
v3 – Dodanie tovarov, príjemca platí daň §69 ods.12 h), do KV, koef.
v4 – Dodanie tovarov, príjemca platí daň §69 ods.12 i), do KV, koef.
Riadky daňového priznania DPH: Dodávateľ, ktorý uplatňuje prenos daňovej povinnosti – údaje z faktúr do daňového priznania DPH nevstupujú
Tabuľka B.1. – vypĺňa odberateľ
B.1. Údaje z prijatej faktúry, pri ktorej je osobou povinnou platiť daň príjemca plnenia podľa § 69 ods. 2, 3, 6, 7 a 9 až 12 zákona (okrem faktúry o dodaní plnení oslobodených od dane) |
Identifikačné číslo pre daň dodávateľa | Poradové číslo faktúry alebo číselná identifikácia dokladu | Dátum dodania tovaru alebo služby alebo dátum prijatia platby | Základ dane v eurách | Suma dane v eurách | Sadzba dane % |
Výška odpočítanej dane v eurách | Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Do tabuľky B.1. vstupujú údaje z prijatých faktúr, pri ktorých dochádza k prenosu daňovej povinnosti na príjemcu:
- nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu,
- cezhraničný prenos daňovej povinnosti,
- tuzemský prenos daňovej povinnosti,
Pri tuzemskom prenose daňovej povinnosti do tabuľky B.1. uvádzame všetky komodity uvedené v § 69 odst.12, teda nie len tie, ktoré sú predmetom novely zákona o DPH a ktoré vstupujú do tabuľky A.2.
Pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu vzniká povinnosť odviesť daň 15. deň nasledujúceho mesiaca po uskutočnení nadobudnutia tovaru, alebo v deň vyhotovenia faktúry, ak bola faktúra vyhotovená pred 15. dňom nasledujúceho mesiaca po uskutočnení nadobudnutia tovaru.
Nárok na odpočet dane vzniká však až vtedy, keď má platiteľ faktúru. Údaje do tabuľky B.1. uvádza nadobúdateľ až vtedy, keď má faktúru. Dochádza tu k posunu údajov medzi daňovým priznaním DPH a kontrolným výkazom. Skutočnosť, ak odberateľ nemá faktúru, nemáme riešené priamo v aplikácii, úpravy je potrebné vykonať po načítaní XML na portáli Finančnej správy alebo cez eDane
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: došlá faktúra úplná, kde sa uplatňuje samozdanenie, bez ohľadu na spôsob odpočítania dane
Sadzba dane: 10%, 20% daň na vstupe
V položke dokladu v poli kód DPH vybraný:
R20B1 – Tovary, služby príjemca platí daň §69 (§49 ods.2b) (nižšia daň)
R20B2 – Tovary, služby príjemca platí daň §69/3 (§49 ods. 2b) (nižšia daň)
R20B3 – 2. odberateľ, príjemca platí daň §69 (§49 ods.2b) (nižšia daň)
R20C – Nadobudnutie tovaru z EÚ §49 ods. 2c (nižšia daň)
R21B1 – Tovary, služby príjemca platí daň §69 (§49 ods.2b) (vyššia daň)
R21B2 – Tovary, služby príjemca platí daň §69/3 (§49 ods. 2b) (vyššia daň)
R21B3 – 2. odberateľ, príjemca platí daň §69 (§49 ods.2b) (vyššia daň)
R21C – Nadobudnutie tovaru z EÚ §49 ods. 2c (vyššia daň)
Riadky daňového priznania DPH: 7-8, 9-10, 11-12, 13-14,21
Tabuľka B.2. – vypĺňa odberateľ
B.2. Údaje z prijatej faktúry, z ktorej príjemca plnenia uplatňuje odpočítanie dane a ktorú vyhotovil platiteľ dane, ktorý je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona |
Identifikačné číslo pre daň dodávateľa | Poradové číslo faktúry | Dátum dodania tovaru alebo služby alebo dátum prijatia platby | Základ dane v eurách | Suma dane v eurách | Sadzba dane % |
Výška odpočítanej dane v eurách | Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
V tabuľke B.2. sa uvádzajú údaje z tuzemských prijatých faktúr, pri ktorých príjemca uplatňuje odpočítanie dane na vstupe v príslušnom zdaňovacom období.
Ak odberateľ obdrží od dodávateľa faktúru o prijatí zálohovej platby, ktorá predstavuje 100 % zálohu za dodanie tovaru alebo poskytnutie služby, uvedie údaje z tejto faktúry do kontrolného výkazu v príslušnom zdaňovacom období a údaje z “riadnej faktúry“ už do kontrolného výkazu neuvádza.
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: došlá faktúra úplná, kde sa uplatňuje nárok na odpočet. Neudávajú sa oslobodené, keď nie je nárok na odpočet
Sadzba dane: 10%, 20% daň na vstupe
V položke dokladu v poli kód DPH vybraný:
R20A – Tovary a služby kúpené v tuzemsku §51 ods.1a) (nižšia daň)
R21A – Tovary a služby kúpené v tuzemsku §51 ods.1a) (vyššia daň)
Riadky daňového priznania DPH: 20,21, 22,23
Platí: Dodávateľ A.1. Odberateľ B.2.
Tabuľka B.3. – vypĺňa odberateľ
B.3. Údaje zo všetkých prijatých zjednodušených faktúr podľa § 74 ods. 3 písm. a) až c) zákona, z ktorých príjemca plnenia uplatňuje odpočítanie dane |
Celková suma základov dane v eurách |
Celková suma dane v eurách |
Celková suma odpočítanej dane v eurách |
Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 |
V tabuľke B.3. sa sumárne uvádzajú údaje z dokladov, ktoré nie sú faktúrami a pri ktorých si platiteľ uplatňuje nárok na odpočet DPH. Ide o sumár dokladov zväčša evidovaných ako výdavkový pokladničný doklad. Sú to doklady z:
- ERP
- doklady z tankovacích automatov
- doklady, pri ktorých nie je povinnosť ich vystavovania prostredníctvom ERP (paragóny)
- diaľničné známky
Vykázané doklady sa nečlenia podľa sadzieb dane, údaje sa uvádzajú len v jednom riadku.
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: ERP a zjednodušené faktúry, kde sa uplatňuje nárok na odpočet.
Sadzba dane: 10%, 20% daň na vstupe
V položke dokladu v poli kód DPH vybraný:
R20A Tovary a služby kúpené v tuzemsku §51 ods.1a) (nižšia daň)
R21A Tovary a služby kúpené v tuzemsku §51 ods.1a) (vyššia daň)
Riadky daňového priznania DPH: 20,21, 22,23
Tabuľka C.1. – vypĺňa dodávateľ
C.1. Údaje z vyhotovenej opravnej faktúry |
Identifikačné číslo pre daň odberateľa | Poradové číslo opravnej faktúry | Poradové číslo pôvodnej vyhotovenej faktúry | Rozdiel základu dane v eurách | Rozdiel sumy dane v eurách | Sadzba dane % |
Číselný kód tovaru podľa Spoločného colného sadzobníka [len tovar podľa § 69 ods. 12 písm. f) a g) zákona] | Druh tovaru [len tovar podľa § 69 ods. 12 písm. h) a i) zákona] |
Rozdiel množstva tovaru [tovar podľa § 69 ods. 12 písm. f) až i) zákona] |
Merná jednotka | Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
V tabuľke C.1. sa uvádzajú údaje z vyhotovených dobropisov a ťarchopisov k faktúram uvedeným v tabuľke A.1. a A.2. Ide o:
- odberateľské dobropisy a ťarchopisy k tuzemskému zdaniteľnému plneniu,
- odberateľské dobropisy a ťarchopisy k tuzemskému samozdaneniu,
Ak je jeden dobropis vystavený k viacerým odberateľským faktúram, v kontrolnom výkaze treba uviesť všetky variabilné symboly pôvodných faktúr.
V tabuľke C.1. sa neuvádzajú odberateľské dobropisy a ťarchopisy k dodávkam, ku ktorým bol vystavený doklad z ERP a k dodávkam, kde nie je povinnosť vyhotoviť faktúru (faktúry vystavované občanom).
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: Dobropis, Ťarchopis avšak pri generovaní KV je podstatný iba definovaný kód DPH na položke faktúry
Sadzba dane: 0%, 10%, 20%
V položke dokladu v poli kód DPH vybraný:
R26A – Rozdiel v základe dane a v dani po oprave podľa §25 ods.1 až 3 (nižší základ)
R26B – Rozdiel v základe dane a v dani po oprave podľa §25 ods.1 až 3 (vyšší základ)
vo01 – Oprava k dod.tovarov, príj.platí daň §69/12 f), do KV, koef.
vo02 – Oprava k dod.tovarov, príj.platí daň §69/12 g), do KV, koef.
vo03 – Oprava k dod.tovarov, príj.platí daň §69/12 h), do KV, koef.
vo04 – Oprava k dod.tovarov, príj.platí daň §69/12 i), do KV, koef.
Riadky daňového priznania DPH: 26-27
Tabuľka C.2. – vypĺňa odberateľ
Identifikačné číslo pre daň dodávateľa | Poradové číslo opravnej faktúry | Poradové číslo pôvodnej prijatej faktúry | Rozdiel základu dane v eurách | Rozdiel sumy dane v eurách | Sadzba dane % |
Rozdiel v sume odpočítanej dane v eurách | Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
V tabuľke C.2. sa uvádzajú údaje z prijatých dobropisov a ťarchopisov k faktúram uvedeným v tabuľke B.1. a B.2. Ide o:
- prijaté dobropisy a ťarchopisy k tuzemskému zdaniteľnému plneniu,
- jednotlivé dobropisy a ťarchopisy k dokladom z ERP alebo inej zjednodušenej faktúry (pokladničný doklad pri službách, kde nie je povinnosť evidovať tržby prostredníctvom ERP)
- dodávateľské dobropisy a ťarchopisy k zahraničnému samozdaneniu
Ak je jeden dobropis vystavený k viacerým odberateľským faktúram, v kontrolnom výkaze treba uviesť všetky variabilné symboly pôvodných faktúr.
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: Dobropis, Ťarchopis, pri generovaní KV je podstatný iba definovaný kód DPH na položke faktúry, dokladu
Sadzba dane: 10%, 20% daň na vstupe
V položke dokladu v poli kód DPH vybraný:
R28A Oprava odpočítanej dane podľa §53 (nižšia daň)
R28B Oprava odpočítanej dane podľa §53 (vyššia daň)
Riadky daňového priznania DPH: 28
Zmena zákona: podľa pôvodného znenia § 53 zahrnul platiteľ dodávateľský dobropis do daňového priznania v tom období, v ktorom dodávateľský dobropis dostal. Podľa nového znenia § 53 ak odberateľ nedostane dodávateľský dobropis do 30 dní odo dňa, kedy bol vystavený, musí vykonať opravu odpočítanej dane (zvýšiť svoju daňovú povinnosť) v zdaňovacom období v ktorom uplynulo 30 dní od vystavenia dodávateľského dobropisu. Ten istý režim je podľa nového znenia príslušného paragrafu uplatňovaný aj pri zahraničných dobropisoch k samozdaneniu. Zmenu zdaňovacieho obdobia je možné vykonať v evidencii DPH.
Tabuľka D.1. – vypĺňa dodávateľ
D.1. Údaje o obratoch evidovaných všetkými elektronickými registračnými pokladnicami | |||||
Celková suma obratov v eurách evidovaných všetkými elektronickými registračnými pokladnicami | Celková suma základov dane vrátane opráv v eurách (základná sadzba) |
Celková suma dane v eurách (základná sadzba) |
Celková suma základov dane vrátane opráv v eurách (znížená sadzba) |
Celková suma dane v eurách (znížená sadzba) |
Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Do tabuľky D.1. vstupujú sumárne údaje o celkových sumách obratov evidovaných ERP. Uvádza ich dodávateľ povinný evidovať tržby ERP podľa osobitného predpisu.
Ak sa prostredníctvom ERP vydá doklad, ktorý má náležitosti faktúry, údaje z takéhoto dokladu sa uvedú do tabuľky A.1., a ak sa takýto doklad nedá vylúčiť z celkového obratu ERP, tak sa duplicitne tieto údaje uvedú aj do tabuľky D.1.
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: ERP doklady
Sadzba dane: 10%, 20% daň na výstupe
V poli kód DPH vybraný:
R01 – Dodanie tovaru a služieb, §8, 9, koef., (nižší základ)
R03 – Dodanie tovaru a služieb, §8, 9, koef., (vyšší základ)
R26A – Rozdiel v základe dane a v dani po oprave podľa §25 ods.1 až 3 (nižší základ)
R26B – Rozdiel v základe dane a v dani po oprave podľa §25 ods.1 až 3 (vyšší základ)
Riadky daňového priznania DPH: 1-2, 3-4,
Tabuľka D.2. – vypĺňa dodávateľ
D.2. Údaje o dodaní tovarov a služieb, ktoré sa neevidujú elektronickou registračnou pokladnicou |
Celková suma základov dane vrátane opráv v eurách (základná sadzba) |
Celková suma dane v eurách (základná sadzba) |
Celková suma základov dane vrátane opráv v eurách (znížená sadzba) |
Celková suma dane v eurách (znížená sadzba) |
Kód opravy |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
V tabuľke D.2. sa uvádzajú sumárne údaje zo všetkých prijatých plnení, kde nie je povinnosť vystaviť faktúru, alebo evidovať tržbu prostredníctvom ERP. Ide najmä o tieto doklady:
- príjmové pokladničné doklady
- faktúry vystavované občanom
- dodania tovaru alebo služby, ktoré sa nezahrnuli do D.1. (občan, nezdaniteľná osoba)
Zapracovanie v Keepi:
Typ dokladu: zjednodušená faktúra, vyšlá faktúra vystavená partnerovi typu občan
Sadzba dane: 10%, 20% daň na výstupe
V položke dokladu v poli kód DPH vybraný:
R01 – Dodanie tovaru a služieb, §8, 9, koef., (nižší základ)
R03 – Dodanie tovaru a služieb, §8, 9, koef., (vyšší základ)
R26A – Rozdiel v základe dane a v dani po oprave podľa §25 ods.1 až 3 (nižší základ)
R26B – Rozdiel v základe dane a v dani po oprave podľa §25 ods.1 až 3 (vyšší základ)
Riadky daňového priznania DPH: 1-2, 3-4,