Evidencia bankových dokladov
Evidencia bankových dokladov zahŕňa evidovanie pohybov na bankových účtoch, t.j. príjem a výdaj na všetkých bankových účtoch v domácej mene.
Zaevidovanie pohybu na bankovom účte ponúka widget Banka. Službou Nový bankový výpis program zobrazí formulár s detailom bankového dokladu. Formulár obsahuje 2 časti: Hlavičku dokladu a Položky.
V evidencii bankových dokladov sú použité tieto číselníky: Vlastné bankové účty, Účtovný rozvrh, Druh dokladu, Sadzba DPH (platí pre platcov DPH), ktoré sú prednastavené a je možné ich použiť, resp. doplniť podľa vlastných požiadaviek. Číselník Partnerov je možné dopĺňať priamo v procese zaevidovania úhrady.
Polia označené hviezdičkou, napr. Účet dokladu *, sú povinné polia a musia byť vyplnené.
1. Hlavička dokladu
Ako prvý údaj v hlavičke dokladu je potrebné vybrať číslo Bankového účtu, ktorého sa výpis týka. Program ponúkne na výber všetky bankové účty, ktoré sú zapísané v číselníku Vlastné bankové účty. Ako prednastavená hodnota sa zobrazí účet označený ako „Hlavný“.
Na doklade je potrebné vyplniť Dátum. Ako prednastavenú hodnotu program zobrazuje aktuálny dátum.
Pole Účet dokladu zobrazuje analytický účet, ktorý je priradený k vybranému účtu v číselníku Vlastné bankové účty. V prípade potreby zmeny účtu, je potrebné vybrať iný bankový účet. Údaj nie je možné upravovať.
Do poľa Strana účtu program automaticky zapíše Podľa zostatku, znamená na ktorej strane sa bude účtovať Účet dokladu.
V poli Mena je prednastavená domáca mena EUR a v súčasnej dobe nie je možné vybrať inú.
V poli Popis, text má používateľ možnosť vložiť stručný popis hlavičky dokladu podľa vlastných potrieb.
Partnera je možné vybrať si z číselníka Partnerov, alebo priamo zadať a zapísať nového, ktorého iniciály sa budú na doklade zobrazovať. Partnera je možné doplniť aj využitím služby Nový partner na widgete Partneri. Výberom Partnera sa zobrazia potrebné údaje o partnerovi.
Číslo dokladu program vygeneruje automaticky na základe zadefinovaného číselného radu v číselníku Druhy dokladov. V programe je zavedený samostatný číselný rad pre príjmové a výdavkové doklady. Program umožňuje používateľovi Zadať číslo dokladu ručne. V tom prípade nie je číslo dokladu viazané na zadefinovaný číselný rad v číselníku Druhy dokladov.
Do poľa Vyhotovil program zapisuje meno používateľa vyplnené v Profile užívateľa.
2. Položky dokladu
V časti Položky má používateľ možnosť vkladať položky použitím tlačidla Nová položka, kedy sa sprístupní nové editovancie okno, kde je potrebné zadať Účet, ktorý si používateľ môže vybrať z Účtovného rozvrhu, resp. môže si zapísať a vybrať Nový účet priamo pri editovaní dokladu.
V poli Strana účtu sa vyberá, na ktorú stranu účtovného zápisu sa zapíše účet vybraný v poli Účet, či na Má dať, alebo Dal.
Popis, text položky môže byť zhodný s textom na hlavičke dokladu.
Pole Cena za položku predstavuje celkovú sumu za položku za konkrétny účet . Doklad môže obsahovať viacero položiek, ktorých súčet sa automaticky upravuje na hlavičke dokladu.
Úhradu faktúry program zaeviduje v prípade, že do poľa Účet bol vybraný saldokontný účet (311001, 321001 a pod). Program zobrazí nové pole na výber Partnera. Vo výberovom poli Typ saldokonta je potrebné vybrať, či sa jedná o úhradu, alebo Centové vyrovnanie. Do poľa Zdroj uhr. dokladu je potrebné vybrať z prednastavených údajov modul Vyšlé faktúry alebo Došlé faktúry. Následne program v poli Interné číslo dokladu ponúkne na výber všetky neuhradené faktúry partnera. Výberom faktúry, ku ktorej sa úhrada viaže program zobrazí Dátum vystavenia/prijatia, Dátum splatnosti a skutočný zostatok na úhradu. Tlačidlom Ulož sa zapíše položka do dokladu. Na jeden doklad je možné zapísať úhrady len toho istého Odberateľa/dodávateľa.
Opraviť existujúcu položku je možné službou Oprava položky. V prípade potreby je možné položku vymazať použitím tlačidla Výmaz položky. Tlačidlom Vyrovnaj doklad program automaticky vygeneruje novú položku s účtom, ktorý je zapísaný na hlavičke dokladu v poli Účet dokladu tak, aby boli strany Má dať a Dal vyrovnané.